rickenrowin.reismee.nl

Regenwoud en Rif

Hee allemaal!
Weer een update vanuit het zonnige Down Under, dit maal vanuit het plaatsje Cairns.
We hadden van het thuisfront vernomen dat er soms wat problemen waren met de mail die jullie binnenkrijgen als wij iets op onze blog posten. Blijkbaar komen de mails van de nieuwe foto's niet bij iedereen goed aan. Wil je toch onze foto's zien, klik dan op het tabblad 'Foto's' dat je boven aan de pagina kan vinden naast het tabblad 'Verhalen'. In onze verhalen zullen we zelf aangeven (tussen haakjes) wanneer we ook foto's plaatsen, zodat jullie er geen 1 hoeven te missen.
Na een slopende, 11 uur durende busrit vanuit Airlie Beach kwamen we om 9 uur in de avond aan in Cairns. We hadden daarom besloten om een dagje rustig aan te doen en slaapplaatsen/vluchten te regelen voor de reis tot aan Adelaide. Ook hebben we gekeken wat er allemaal te doen valt in en rondom Cairns, en daarbij kwamen we terecht bij het dorpje Kuranda. Dit is een dorp midden in het regenwoud (Daintree rainforest) waar enorm veel te doen is, op slechts 35 kilometer van Cairns. Om hier te komen kan je gewoon simpel de bus pakken voor 6 dollar, maar wij hadden besloten om met de trein te gaan. Dit was geen normaal trein ritje, maar eentje midden door het regenwoud! De rails is gemaakt tussen 1886 en 1891 en de wagons waar we in zaten kwamen uit begin 1900 en waren dus nog helemaal in de oude stijl. Tijdens de 2 uur durende treinrit kwamen we langs verschillende watervallen, bruggen en tunnels, waardoor het echt heel spectaculair was. Na deze fantastische rit kwamen we dus uiteindelijk bij Kuranda. We zijn meteen doorgelopen naar de Butterfly Sanctuary (vlindertuin), de grootste van het zuidelijk halfrond. Hier hebben we een tour gedaan en hebben we ontzettend veel geleerd en genoten van de mooie 2000 vlinders. Zo weten we nu dat vlinders ruiken met hun voelsprieten, proeven met hun poten en dat een rups in zijn cocon helemaal verandert in een soort soep, waarna hij helemaal vanaf het begin opnieuw wordt opgebouwd tot vlinder! Zelfs hersenen etc worden helemaal vanuit soep opnieuw opgebouwd! Ook zijn sommige vlinders zo groot als kleine vogels, vandaar de naam birdwing butterflies. Vervolgens hebben we een rondje om het dorp gewandeld door het regenwoud heen. Hier kwamen we wilde vlinders tegen, dezelfde als in de sanctuary! Na onze wandeling van ongeveer 1,5 uur hebben we lekker afgekoeld met een ijsje, blikje fris en een dutje in het park, heeeeeeerlijk! Het blijft toch vakantie he

Wink

Cairns staat bekend om het Daintree Rainforest dat heel dichtbij ligt, maar het is nog wel het meest bekend om het Great Barrier Reef! Vandaar dat wij de dag daarna de vissen eens van dichtbij zijn gaan bekijken en we een duiktour geboekt hadden. Aangezien Rowin haar PADI (duikbrevet) heeft, mag ze zelfstandig duiken. Rick heeft echter alleen zwemdiploma A,B,C dus daarom had hij zich opgegeven voor een inductory dive (introductie duik waarbij je samen met een ervaren duikleraar mag duiken). Het was (weer) ontzettend mooi om alle vissen, haaien, zeesterren en andere zeewezens (helaas geen snorkels gespot) van zo dichtbij te zien (zie foto's!). Tijdens de eerste duik was het meteen raak: NEMO gespot! De tour had een professionele fotograaf met professionele camera bij, die van iedereen foto's maakte. Wij hebben dus ieder een super coole foto van ons met Nemo! Verder Rick heeft tijdens de laatste van zijn 3 duiken zelfs een schildpad kunnen aaien op de bodem van het rif, super cool! Rowin heeft een wat gevaarlijker dier gespot, namelijk een white tip reefshark!
Omdat duiken zo vermoeiend is, hebben we de afgelopen 2 dagen gebruikt om bij te komen :p Het weer was helaas ook wat minder (bewolking, miezer, 27 graden) dus we hebben een beetje rond het hostel gehangen. Ook zijn we in de droge periodes over de Esplanade gelopen en hebben we Cairns zelf een beetje verkend. Maandagavond hebben we besloten om onze levers weer een keer te trainen en zijn we gaan stappen bij the Woolshed. Daar hadden ze speciale aanbiedingen voor mensen van ons hostel qua drankjes. Maar het leukste van alles: ze hadden goudvis-racen. Ja mensen, u leest het goed, goudvis-racen. Hoe werkt het: er zijn 8 goudvissen, uit alle delen van de wereld, en je kunt op deze goudvissen bieden ($5 of meer). Ben je de gelukkige, dan ben je nu een goudvis-jockey. Via een lotingsysteem word je tegenstander gekozen (1 tegen 1). De vis gaat in een langwerpige bak met water en de jockey krijgt een rietje. Met dit rietje moet de jockey bubbels blazen achter de goudvis, zodat deze snel de juiste richting in zwemt en dus als eerste over de finish komt. De vis die wint, gaat door naar de volgende ronde en zo door totdat er maar 1 winnaar over blijft. De jockeys konden leuke prijzen winnen, waaronder een tripje naar het Great Barrier Reef. Verder hebben wij ons prima vermaakt met dansjes en drankjes!
Ons hostel organiseerde ook vanalles, waaronder een reptielen-avond. Een man kwam langs met een hagedis, een zoutwaterkrokodil en een python. Deze hebben we uitgebreid geknuffeld (zie foto's).
Dat waren alle belevenissen weer in het chille Cairns. Next stop: Alice Springs. En vanuit hier naar het mooie Uluru en omgeving. Helaas zijn we dan in het midden van de woestijn en zullen we dus niet bereikbaar zijn tot 14 september (wanneer we weer in de bewoonde wereld aankomen).
Heel veel liefs,
Rick en Rowin

BIJF

Jullie blijven ons verbazen met die ontzettend mooie verhalen en wat jullie daar allemaal doen en meemaken !!! In 1 woord SUPER !!!!!
Zo'n mooie oude trein en de goudvissenrace , hoe geweldig is dat !!!
Vast heeel veel plezier in de woestijn !!!
Groetjes Berry Irma Jesse Fenna xxx

Marleen

Hahaha, geniaal: goudvisrace! Echt nog nooit van gehoord. Wat een leuke verhalen weer:)
Heel veel liefs uit Nederland en veel plezier op de rest van jullie reis.

Opa Jan / Oma Hannie

Wat een belevenis. Alle extra dingen waar wij nog nooit van gehoord hebben, het is fantastisch.
Geniet verder en tot het volgende verhaal, wij genieten van de verhalen en mooie foto's.
Opa en Oma

Jose

Het blijft geweldig wat jullie beleven. Wat een fantastische reis.
Is Alice Springs niet de plek Vd vliegende dokters?

Rick

Ja dat is zeker waar, we hebben de hangar van de vliegende dokters gezien op het vliegveld!

Ingrid en Ruud

We lezen jullie blog nu vanuit Sicilië. Wat een avontuur. Goede reis en heel veel liefs van ons????????

Ingrid en Ruud

Wat een avonturen en wat bijzonder. Rowin dankt haar naam aan dokter Rowie van flying docters. ????. Wat een avonturen. Heel veel liefs van ons uit Sicilië. ????????

lea

wat een verhaal weer!! mooi wat jullie allemaal zien en meemaken, SUPER !!! geniet er maar goed van !!

groetjes van ons