rickenrowin.reismee.nl

Zomerse winters

Hoi iedereen,

Weer een update vanuit het hele winterse Brisbane (minimaal 22 graden). Onze projecten gaan nog steeds de goede kant op. Nog maar 3 weekjes en dan is het alweer zo ver. Pfff, dat schiet op. De stress begint er heeeeel langzaam in te sluipen, maar aan de andere kant is er zoveel leuks te doen dat er geen tijd is voor stress..

Deze week hebben we voorbereidend huiswerk gedaan voor de nieuwe bioscoopfilm van Star Trek. Rowin heeft de eerste twee films namelijk nog niet gezien. Ofja, nu alleen de tweede film nog.

Vrijdagavond is Rowin wat gaan drinken met wat meiden van de uni en hebben ze gezellig een serie gekeken (Miss Fisher's Murder Mysteries). Dit was als voorbereiding op zondag (uitleg volgt nog).

Zaterdag zijn we met zijn tweeën naar de XXXX Brewery geweest, een bierbrouwerij. XXXX is het bekendste biermerk van Australië en hebben dus een brouwerij midden in Brisbane. Hier hebben we een tour gedaan van 1,5 uur, met achteraf een bierproeverij. Erg leuk! We zijn wel een paar leukje weetjes te weten gekomen:

1. Er was vroeger bier voor zwangere vrouwen om de pijn te verlichten, genaamd Carbine Invalid.

2. Bier uit een houten fust smaakt anders (veel lekkerder) dan uit een metalen fust. Er zit minder koolzuurgas in omdat het hout bewerkt is met een soort was, wat reageert met het koolzuurgas en daardoor de smaak van het bier veranderdt.

3. Werkers van de brouwerij kregen vroeger veel gratis bier (2 als 'morning tea', 2 bij de lunch en 2 na werktijd). Sommige werkers vonden dit niet genoeg en verfde glazen flessen van binnen wit, zodat het leek alsof er melk in zat en deden er dan bier in om zo de hele dag bier te kunnen drinken.

4. Om een silo bier (1000 hectoliter) leeg te drinken dmv iedere dag een six-pack, ben je 240 jaar bezig. (De gids liet ons het aantal jaar raden, en Rick zat er het dichst bij waardoor hij gratis bier had gewonnen, hoe kan het ook anders...)

5. Ze gebruiken nog steeds dezelfde gist als ze mee begonnen zijn in 1924. Ze hebben dit zelfs op 3 verschillende plekken in de wereld opgeslagen voor als er iets gebeurd met de brouwerij in Brisbane, dat ze dan nog alltijd reserve gist hebben. Gist zorgt namelijk voor de specifieke smaak van het bier.

Het was dus een geslaagde middag. En de middag werd nog beter, toen bleek dat wij de laatste tour waren en dus het fust mee op mochten maken. Ze hadden namelijk een houten fust open gemaakt en die kun je open niet bewaren. Dat betekende nog meer gratis bier. Het is echt genieten om met 27 graden buiten, gratis koud getapt bier uit een houten fust te drinken. Perfecte weekenddag! Om de dag helemaal compleet te maken, zijn we achteraf nog met twee andere mensen van de tour een biertje gaan drinken in West End.

Toen was het zondagochten 7:00 en ging Rick zijn wekker... Rick ging met zijn uni vrienden weer een poging doen tot vissen. Dit keer op Bribie Island. Het weer was perfect, de BBQ stond aan (met vlees er op) en het bier stond koud, nu alleen de vis nog. Die kwam helaas niet. Dus de poging van Rick om zijn persoonlijke visvangst record te verbeteren (groter dan 10 cm) is dus finaal mislukt. De 4 heren hebben op de hele dag welgeteld 2 vissen gevangen.. Gelukkig was het wel heel erg gezellig met alle potjes voetbal die ze gespeeld hebben.

Rowin's wekker ging wat later, want die had met wat meiden van de uni afgesproken bij de Botanical Gardens, waar een markt was met het thema: Miss Fisher's Murder Mysteries. Vandaar dat ze vrijdag met dezelfde meiden die serie had gekeken. De serie speelt zich af in de jaren '20 in Melbourne. Tijdens de markt waren er veel mensen gekleed in jaren '20 stijl en speelde er een band jazz muziek. Het leek wel alsof ze in de film 'The Great Gatsby' waren beland. Ook hadden ze een salon die 'make over's deed en gratis kapsels uit de jaren '20 maakte. Verder heeft Rowin ook een half uur dansles (swing dance) gevolgd en hebben we lekker geluncht in de stad.

Dat was weer al het leuks voor deze week! Veel liefs uit Brisbane

Ingrid

Wat een heerlijk verhaal weer????

Irma

Wat geweldig weer. En nog maar 3 weken !!! Wow wat gaat het toch snel !! En dan nog een mooi avontuur daarna.

Groetjes weer van ons BIJF

Nelly-Mari

Naast je studie hebben jullie toch ook nog gezellige tijd, geniet er van.

groetjes

Oma Hannie / Opa Jan

Als het vissen niet lukt dan maar een biertje. Jullie hebben leuke vrienden en vriendinnen daar op de Uni en dat is heel fijn voor jullie. Het project loopt goed dus zet hem op de laatste drie weken.
Groetjes uit Schijndel.
Kusjes voor alle twee.