rickenrowin.reismee.nl

Whale Watching

Hallooooo iedereen

Weer een update uit het zonnige Brisbane. Laten we dit keer bij het leukste van de week beginnen, namelijk vandaag: whale watchen. Dat houdt in dat je met een boot de zee op gaat op zoek naar walvissen. De walvissen trekken in de winter van Antarctica naar de warmere wateren langs de oostkust van Australie om jongen te baren. Ze migreren dus langs de kust. We zijn 4 humpback whales (bultrug walvis) tegen gekomen, waarvan er 1 een kalfje was. Ze kwamen echt dicht bij de boot (10m) en lieten zichzelf veel zien. Ze zwommen van de ene kant van de boot naar de andere en waren dus erg actief. We hebben heel erg leuke foto’s en filmpjes gemaakt! Ook hebben we een schildpad gezien, maar die schrok van de boot en was zo weer vertrokken. Dus helaas geen foto.

Morgen gaat Rick vissen met wat mensen van de uni, maar daar zal hij morgen ook een blog over schrijven J

Verder niets bijzonders deze week.. Maar we willen graag updates geven over ons project.

Rick heeft afgelopen week eindelijk hydrogels kunnen maken. De eerste waren een beetje mislukt, maar toen heeft ie betere omstandigheden gevonden waardoor het wel lukte. Komende tijd gaat hij die omstandigheden nog verder optimaliseren om nog betere hydrogels te krijgen. Dit is eindelijk waar hij echt mee bezig wilde zijn! Als dit lukt kan hij er testen mee gaan doen om te kijken of cellen overleven in de hydrogels en of het mogelijk wordt om echt kraakbeen na te bootsen. Allemaal erg spannend dus en het is super fijn dat hij nu gels heeft.

Rowin heeft afgelopen week alle kleine peptide fragmenten aan elkaar gekoppeld en het lange peptide gemaakt. Deze moet ze nu nog in de juiste vorm vouwen en labelen met een fluorescente kleurstof zodat het peptide de juiste activiteit krijgt. Dit gaat ze komende week doen. Daarna kan ze het peptide gaan testen op kanaaltjes in zenuwcellen. Het ultieme doel is om dit peptide te gebruiken om zenuwen te scannen om te kijken of ze deze kanaaltjes hebben. Dus ook hier zit veel vooruitgang in het project.

Gelukkig dat beide projecten nu goed lopen, want we hebben nog maar 5 weken… Het schiet al op!

Heel veel liefs

Rick en Rowin

Opa Jan / Oma Hannie

Leuk met die walvissen en een hele mooie tocht gemaakt, schitterend.
Fijn dat het met de projecten goed gaat want dat is toch het allerbelangrijkste voorlopig.
Succes verder en kusjes van ons.
groetjes,

Jacqueline Steenbakkers

Weer een leuk verhaal! Mooie tocht hebben jullie gemaakt en ontzettend veel walvissen gezien. Super dat ze zo dichtbij kwamen. We kijken wekelijks uit naar jullie update :) Nog heel veel plezier en succes met jullie projecten.

Berry

Hoi Rick en Rowin, dat is inderdaad nog eens leuk walvissen spotten.
Eerlijk gezegd, ben ik wel een beetje jaloers op jullie.
Ook mooi om te lezen, dat jullie vorderingen maken op de uni
met de projecten. Nog heel veel plezier en geniet ervan.
Rick succes met vissen.

Gerrie

Hoi Rowin en Rick,
Nou geweldig mooi filmpje van de walvissen.
En goed dat het vooruit gaat met jullie onderzoeken.
Alleen gaat de tijd voor jullie wel heel snel.
Veel succes en tot volgende week weer!!
Houdoe, Gerrie

Irma

WOW GAAF !!!! Een beetje jaloers ???? Heel erg jaloers !!!!
Ook fijn dat het goed gaat met de projecten :).......
Veel plezier nog en Rick zorg voor een avondmaaltijd met een vis(je).

Groetjes

Jolanda v Grinsven

Leuk weer een update van jullie te lezen . Fijn dat jullie onderzoeken vorderingen maken . Succes ermee , en dan ook nog walvissen zien , super leuk geniet er nog van . Groetjes

De Blummeltjes

wat een geweldige ervaring! en wat mooi om te zien zeg die walvissen! En jullie zijn goed bezig zijn met jullie projecten, TOP, wat gaat de tijd daar snel!

Tot horens!

Lea Kool

Gaaf hoor!! en super dat het goed gaat met jullie projecten!!