rickenrowin.reismee.nl

R.I.P. fiets

Hallo iedereen,

Even een kleine update voor het weekend

Smile

De afgelopen week zijn we beide weer verder gegaan met ons project op de uni.
Rowin is verder gegaan met het synthetizeren van haar peptide. Dit heeft ze bijna afgerond. Alle losse stukjes zijn af, nu moeten ze alleen nog aan elkaar gemaakt worden.

Dit duurt alleen een paar dagen, dus daar kan ze pas volgende week aan beginnen. Zodra het peptide af is, kan ze het gaan kleuren en gaan testen. Hopelijk lukt het dus om alles volgende week aan elkaar te maken.

Rick's projectvoorstel is goed gekeurd. Het leek er eerst op dat Rick allemaal heel fancy kraakbeen kon gaan printen, maar ze blijken nog lang niet zo ver te zijn hier in Aussie. Daarom wordt het project verandert, en gaat hij verschillende ' bio inks' testen. Zie het als een normale printer die je aan de pc hangt, alleen wordt er nu niet geprint met zwarte inkt, maar met een hydrogel waarin cellen kunnen leven en groeien. Deze bio inks zijn normaal een vloeistof, maar wanneer je er met een bepaalde kleur licht op schijnt vormen ze een hydrogel. Met verschillende tesjes worden verschillende ' bio inks' getest, waarbij daarna een keuze gemaakt zal worden voor de beste ' bio ink'/ gevormde hydrogel. Dit zou binnen nu en een paar weken moeten lukken. Daarna gaat Rick kijken of de beste ' bio ink' gebruikt kan worden om ook echt te gaan 3D printen. Eerst nog heel makkelijk door gewoon een kubus te printen, maar daarna worden het steeds lastigere vormen, die steeds meer op echt kraakbeen gaan lijken. Voor nu is Rick nog vooral materialen aan het bestellen, maar als het goed is komen die volgende week binnen. Dan kunnen de handen uit de mouwen en kunnen er echte labdagen gemaakt worden.

Verder hebben we een minder leuke mededeling (zoals de titel suggereert): Rick zijn fiets is helaas overleden.

Het achterwiel bewoog alle kanten op en de fiets had geen zin meer om te schakelen. Verder kwamen er elke dag nieuwe geluiden bij en bewoog het achterwiel zo ver dat het tegen het frame van de fiets aankwam, waardoor het wiel dus eigenlijk een extra rem werd. Wij hebben dus besloten om een nieuwe voor Rick te kopen.

Dat is gelukkig allemaal goed gegaan en nu heeft ie een nieuwe fiets, met wel werkende versnellingen en achterwiel.

Verder is Rowin's fiets opgenomen door de fietsenmaker. Die had ook ineens besloten om te stoppen met schakelen. Hopelijk kunnen we m vandaag nog mee naar huis nemen.

We hebben vandaag dus andere manieren gevonden om naar de uni te gaan: CityCycle. Dat is een netwerk van cruiser-fietsen (hebben maar 3 versnellingen in totaal) die je naar speciale stallingen kan fietsen. Die stallingen staan (bijna) overal in de stad en zo kun je dus een fiets 'huren' om van stalling naar stalling te fietsen. Voor Rowin staat er zo'n stalling op haar uni, zo'n 10 minuutjes lopen van haar gebouw. En voor Rick staat zo'n stalling naast de bushalte die een gratis pendelbus naar de universiteit rijdt. Best ideaal dus. Het enige nadeel is dat we beide best een heuvel moeten trotseren, en met 3 versnellingen is dat niet echt heel relax.

Verder is het vandaag ook wel een speciale dag op UQ (uni van Rowin), want de ' shadow minister' van Wetenschap, Innovatie en Digitale Economie komt een bezoek brengen aan het lab. Een 'shadow minister' is een minister van de oppositie, die als het parlement dus van partij wisselt de nieuwe minister wordt. Best belangrijk bezoek dus. Ze is niet erg lang in het lab (zo'n 10 minuten) maar we moeten er dus allemaal wel voor zorgen dat het er uit ziet alsof we heel hard aan het werk zijn en vooral dat we ons aan alle (maar dan ook echt ALLE) regeltjes houden.

Dat was het dan weer voor nu. De volgende update komt snel weer, want we hebben weer leuke dingen te doen dit weekend: we gaan naar de Australia Zoo zaterdag!

Tot snel!

Liefs van Rowin en Rick

Opa Jan / Oma Hannie

Geweldig wat jullie aan het uitproberen zijn.
Wat betreft de fietsen zeggen we hier op een oude fiets moet je het leren dus nu naar betere fietsen.
Heel fijn weekend in de Zoo

Frans en Mia

Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen. Jammer van de fiets. Fijn weekend.

Lea Kool

Gaat goed met de projecten, leuk hoor !! Jammer van de fiets!! Dan is CityCycle wel handig. En veel plezier weer komend weekend!!

Groetjes TLEJ

Fenna

Hoi Rick en Rowin,

super leuk dit verhaaltje! Nog succes met jullie projecten en heel veel plezier in de Zoo!

xxx Fenna

Oma Nelly-Opa Mari

Hallo Rowin en Rick het gaat goed met jullie en met de proeven die je moet maken wel een beetje doorwerken anders geen vakantie.

groetjes en een fijn weekend