rickenrowin.reismee.nl

Sydney and the Blue Mountains

Hallo iedereen,

Dit wordt onze laatste blog vanuit Down Under. Het avontuur zit er (bijna) op. We zijn weer terug in het vertrouwde Brisbane, bij Zoe en Bruce. Dus het cirkeltje is rond!
Maar laten we eerst nog even vertellen over onze tijd in Sydney. We waren vanuit Melbourne naar Sydney gevlogen en zijn toen op zoek gegaan naar ons Airbnb. We sliepen bij mensen in een appartement net buiten de stad (20 min met de bus en dan stonden we in de haven). Dit was ideaal, want de bus stopte op de hoek en reed iedere 5 minuten.
Als eerste gingen we een tour door de stad doen. Dezelfde als in Melbourne: deze kostte geen geld maar aan het einde kon je fooi geven. Zo hebben we meteen alle hoogtepunten van Sydney gezien! Klinkt misschien cliché, maar het Opera House en de Harbour Bridge zijn echt de twee mooiste hoogtepunten van de stad! We zijn na de tour door gelopen en op de Harbour Bridge geweest. We zijn er niet op geklommen met zo'n tour (dat grapje kost $300 pp) maar gewoon via het voetpad naast de weg. Het blijft natuurlijk gewoon een brug die mensen van de ene oever naar de andere brengt... Desalniettemin geeft dit ook geweldige uitzichten over de haven!
De volgende dag wilde we de botanische tuinen bekijken. Omdat het net een lente was in Sydney, begonnen de meeste bloemen en planten in bloei te komen. De tuinen waren dus prachtig! Ook hebben ze in Sydney een boom die miljoenen jaren oud is en waarvan ze dachten dat deze was uitgestorven. Een onderzoeker kwam terug vanuit een trip uit de Blue Mountains en had een boom gevonden die hij niet herkende. Hij had wat takjes enzo mee genomen naar de tuinen voor verder onderzoek en toen bleek het dus een 'uitgestorven' boom. Deze boom komt nog steeds voor in de Blue Mountains, maar de locatie waar ze staan is geheim. Toch hebben ze 1 exemplaar in de tuinen gezet voor het publiek. Vanuit de tuinen heb je ook super uitzicht op het Opera House en de Harbour Bridge. Vanaf hier kun je ze zelfs samen in 1 foto krijgen (wat we dus ook uitgebreid geprobeerd hebben)! Na ons bezoek aan de botanische tuinen hebben we in de avond een tour gedaan door het oudste gedeelte van Sydney: the Rocks. Dit is waar de eerste gevangenen hun leven opbouwde nadat ze in Sydney aan waren gekomen. Er staan dus heel veel oude huizen en pubs. Erg leuk om te zien.
Op woensdag hebben we overdag vrij weinig gedaan. Maar in de middag zijn we, met een wat nettere outfit aan (voor zover dat kan als backpacker natuurlijk), naar het Queen Victoria Building gegaan voor een heerlijke high tea. Om vervolgens door te gaan naar het Opera House, want we hadden kaartjes gekocht voor het toneelstuk Midsummer Nights Dream van Shakespeare in het Opera House! Het was echt een hele leuke voorstelling en het toneelgezelschap had een leuke moderne twist gegeven aan het verhaal.
De volgende dag zijn we de stranden van Sydney gaan verkennen met een wandeling van Coogee naar Bondi. Onderweg liepen we over een verhard pad langs allerlei andere stranden en plekken om te relaxen. Bondi is een van de bekendste stranden (misschien zelfs het meest bekende) van Sydney. Dit was dan ook het eindpunt van de wandeling zodat we de hele middag op het strand konden genieten! Het was heerlijk (27 graden en zon)!
Op vrijdag hebben we onze laatste georganiseerde tour gedaan naar de Blue Mountains. Een uurtje van Sydney zit je dus in een enorm national park dat bestaat uit bergen. Eigenlijk is het een geheel verhoogd plateau, maar door de regen en wind zijn er dalen uit gesleten, waardoor het bergen worden. De toppen van de bergen zijn dus ook een beetje afgevlakt en zelfs als je in het dal staat, ben je nog 1000 meter boven zee niveau. De Blue Mountains zijn echt prachtig en onze gids heeft ons vooral niet-toeristische uitkijkpunten laten zien. Na wat klauteren en wandelen kwamen we bij het eerste uitkijkpunt. Je kon echt ver kijken! Hierdoor kon je meteen zien waarom de Blue Mountains zo heten: ze hebben een blauwe gloed. Dit komt door alle eucalyptus bomen, die een soort olie-achtige damp afgeven en blijkbaar geeft dat de blauwe gloed. Verder zijn we ook nog door een stukje regenwoud gelopen en zijn we naar de Three Sisters geweest. De Three Sisters is een steen formatie van 3 pilaren. Het verhaal er achter is een beetje verdacht. Onze gids vertelde namelijk dat de legende pas op de kop kwam toen het treinspoor naar de Mountains voltooid was en er dus toeristen naar het gebied konden komen. Hij twijfelt dus of de legende waar is of een verzinsel om toeristen te lokken. Het verhaal luidt als volgt: er was eens een Aboriginal-medicijnman met toverkracht. Hij had 3 dochters en alle drie waren ze verliefd geworden op soldaten uit een andere stam. De medicijnman wilde niet dat zijn dochters met die soldaten trouwden, maar de soldaten waren vast beraden en wilde de dochters ontvoeren. Om dit tegen te gaan, veranderde de medicijnman zijn dochters in stenen pilaren. Helaas was de medicijnman omgekomen tijdens het gevecht met de soldaten en nu is er niemand om de dochters terug te veranderen. Na de Three Sisters hebben we nog een uitkijkpunt bezocht. Daarna zijn we weer terug gegaan naar Sydney.
Dit was ons laatste avontuur in Sydney. Op zondag zijn we met het vliegtuig en heel wat vertraging aangekomen in Brisbane.
En zoals we hadden gezegd: nu zijn we weer rond. Na 2 maanden, 10.810 kilometers, 4 staten en een territory, 5 vluchten en heel wat geweldige avonturen, zijn we weer terug in Brisbane. Hier relaxen we nog een paar dagen, voor onze 29 uur durende reis terug naar Nederland. Dus dit is de laatste blog.
Hopelijk tot snel!
En dit keer gewoon in levende lijve in plaats van via een blog ;)
Liefs
Rick en Rowin

De blummeltjed

Wat een avonturen zeg! Mooi om te lezen maar nog fijner om dit in levende lijve te horen As vrijdag! We kijken er naar uit! Alvast een hele goede, en hopelijk zonder vertraging, vlucht !! Tot vrijdag! Liefs de blummeltjes xx

Jose hogeweg

Wat is het genieten geweest voor julli. En wat fijn dat jullie er zo regelmatig ons van op de hoogte houden zodat we me kunnen genieten.
Heerlijk. Zal ook weer leuk zwijnjakken straks weer inNederland te zien.

Fijne laatste dagen en een safe trip Home

Jose

lea kool

een mooie afsluiting na zoveel kilometers en helemaal rond
hopen dat jullie vrijdag geen vertraging hebben op je terugreis!!
Groetjes Ton Lea Esmee Justin

lea kool

Hele goede terugreis !!!!!

yvonne van rozendaal

Wat een fantastisch avontuur! Prachtige foto's, verhalen en voor jullie geweldige herinneringen. Bedankt ook voor de vele historische achtergrondverhalen. Heb zelf het idee dat ik Australië door jullie verhalen ook een beetje ken. Hoef ik in ieder geval geen 29 uren te reizen, want vliegen is niet zo mijn ding ;)
Hele goeie reis terug en tot ziens in Nederland
groetjes Yvonne en Mark

Jasmijn de Baan

Gaaf om jullie avonturen te lezen! Leuk is Sydney he? Ik heb er zelf 6 maanden gewoond en mis het onwijs nu ik weer terug in NL ben.... Geniet nog heel erg van je laatste dagen en probeer ook een beetje te genieten van de enorm lange terugreis! groetjes, Jasmijn

Oma Hannie en Opa Jan

Wat een mooie afsluiting van jullie belevenissen in Australië.
Wij hopen dat we jullie vrijdag avond nog terug kennen na die lange afwezigheid.
Tot dan,
groetjes,
xxxxx

BIJF

Rick en Rowin, geniet nog van de laatste dagen bij Bruce en Zoe.
Ook wij hebben genoten van al jullie verhalen!!
Een hele goede (lange) terugreis met niet teveel vertraging.
Dan eenmaal thuis weer lekker met jullie familie en "genieten" van de jetlag :).

Groetjes van ons en tot in Schijndel weer xxx
Berry Irma Jesse Fenna

Gerrie

Rowin en Rick.
Geweldig. Al die avonturen die jullie hebben meegemaakt. Mooi, om met jullie zo mee te kunnen reizen. En als jullie straks de blogs en foto beide bundelt. Hebben jullie een geweldig boek. Geniet nog van de laatste dagen, en tot snel!! Groetjes DJ en Gerrie

Oma Nelly Opa Mari

Wij hebben van alles genoten wat jullie gehoord en gezien hebben,nu nog een heel goede terugreis en tot ziens in Schijndel

groetjes Nelly Mari