rickenrowin.reismee.nl

The City of Churches

Hee allemaal! Alweer een tijdje geleden, maar we waren druk bezig met leuke dingen doen en hebben weer weinig WiFi gehad. Na ons avontuur in Darwin hebben we het vliegtuig gepakt naar Adelaide. Het eerste wat we daar gedaan hebben, is alle truien uit onze tassen pakken want 13 graden voelt toch best wel koud na 33 graden! Het heeft de afgelopen weken ook enorm veel geregend in Adelaide (de rivieren stonden de afgelopen paar jaar nog nooit zo hoog). Bij onze aankomst in Adelaide was het gelukkig weer zo goed als droog, maar was alles wel mooi groen!

Adelaide is de eerste stad van Australië die niet is opgericht voor het wegstoppen van criminelen. Het is dus een geplande stad, wat je heel goed kan merken aangezien alle straten 90 graden op elkaar staan (net als in New York). Onze aankomst in het hostel verliep ook heel goed. Er was namelijk een gratis bbq op die avond en er was een happy our aan de bar met bier voor maar 3,50, een koopje hiero! (Nog steeds duur vergeleken met Nederland, snik snik). Onze eerste echte dag in Adelaide zijn we de stad gaan verkennen. We zijn begonnen bij de bekende Central Markets, een enorme overdekte markt in het hart van de stad. Daarna zijn we doorgelopen naar de begraafplaats aan de rand van het centrum. Aangezien Adelaide geen Engelse gevangenen-stad was, zijn er meteen vanaf het begin mensen van over de hele wereld naar de stad gekomen. Je vind daardoor veel verschillende religies, en dit is ook te zien op de begraafplaats. Bij Christenen zie je veel kruizen, Moslims liggen richting Mekka en Joodse mensen leggen stenen in plaats van bloemen bij een graf. Was dus erg interessant om te zien. Toen Adelaide gebouwd werd waren er dus geen gevangenen, maar al snel bleek dat ook 'gewone' mensen niet vies waren van een diefstalletje, vechtpartijtje of erger. Vandaar dat niet veel later een gevangenis, of gaol, in de stad is gebouwd en deze hebben we bezocht. De gaol was nog actief tot in de jaren 70, en in totaal zijn er 45 mensen opgehangen. Hier hebben we self-guided tour gedaan en nog wat leuke foto's gemaakt. Daarna zijn we via de grote winkelstraat terug naar ons hostel gelopen.
Op dag 2 stond weer iets geweldigs op het programma: zwemmen met dolfijnen! We hebben de tram gepakt naar Glenelg (lastig uit te spreken, probeer zowel Nederlandse als Engelse versie maar eens). Vanuit daar zijn we op de boot gesprongen. Het concept is heel simpel, je krijgt een wetsuit aan en dan ga je aan een touw hangen achter de boot. Dolfijnen gaan graag spelen met objecten die bewegen, en komen daardoor dicht bij je zwemmen als je achter de boot hangt. Er waren een paar tegenvallers: het water was maar 14 graden, en door het slechte weer van de afgelopen weken zat alle vis (en dus ook de dolfijnen) bij de kust waar we met onze boot niet konden komen. Toch hebben we wel een paar dolfijnen gezien. Vooral vanaf het bootdek en niet vanaf het touw achter de boot. Met Rick hebben zelfs nog 2 dolfijnen samen gezwommen, maar helaas heeft Rowin niet meer dan een schim gezien onder water. Omdat Rowin na 2 pogingen snorkelen in een ijslollie was verandert, had ze besloten om zich om te kleden. Vanaf het dek heeft ze wel alle dolfijnen zien zwemmen en springen, super cool! Na onze intensieve ochtend zijn we in Glenelg blijven chillen (met oa mini-golf) en gingen we rond het einde van de middag weer naar het hostel.
Voor dag 3 hadden we ook een tour geboekt: wijn proeverij. De omgeving van Adelaide (Barossa Vallei) staat namelijk bekend voor zijn wijngaarden. Heel veel bekende Australische wijnen worden hier verbouwd en geproduceerd. Hoe kun je deze streek dan beter verkennen dan door 5 wijngaarden (Jacobs Creek, Kies, Saltram, Wolf Blass en Lambert Estate) te bezoeken en meteen te proeven wat ze te bieden hebben! Na een goede 25 wijn hebben we geconcludeerd dat shiraz van alle wijngaarden lekker is en dat de chocolade-port van Lambert Estate echt een cadeautje is, alsof er een engeltje over je tong piest. Helaas verkoopt Lambert Estate niet naar het buitenland... Een goede tweede was de double barrel shiraz van Jacobs Creek. Deze wijn is zowel in een eiken houten vat als in een voormalig whiskey vat gerijpt, wat betekend dat een deel van de whiskey-smaak door trekt in de wijn. Helaas is deze ook niet in Nederland te verkrijgen (wel andere wijnen van Jacobs Creek).
Dag 4, en tevens de laatste volle dag in Adelaide, hebben we rustig aan gedaan na al die wijn... We zijn het Museum of South Australia in geweest en zijn door de botanische tuinen gewandeld. Dat waren onze avonturen in Adelaide.
Onze Aussie-rondreis gaat verder met een vlucht naar Melbourne. Cliffhanger: is het vliegtuig dit keer wel op tijd...? U hoort het in de volgende blog :)
Veel liefs,
Ijslollie Rowin en Rick
PS: foto's ontbreken en zullen volgen zodra we weer een PC gevonden hebben

Oma Nelly Opa Mari

Hallo ijslolly en Rick wij lezen dat jullie het goed maken fijn
toch,nog een paar weken dan is het voorbij,maak er nog iets
moois van tot schrijfs.
Groetjes Nelly Mari.